مهارت #گوش دادن فعال و موثر
? چند نکته در مورد #مهارت _گوش_ دادن_ فعال_ و_ موثر
یکی از سختترین کارها در یادگیری یک مهارت، مطالعه و تمرین در مهارتی است که قبلاً بارها در مورد آن شنیدهایم و دربارهاش بحث شده است.
یکی از بهترین نمونهها در این زمینه، گوش دادن فعال (Active Listening) است که گاهی هم تحت عنوان گوش دادن موثر (Effective Listening) از آن یاد میشود (اگر چه این دو اصطلاح، تفاوتهایی جزئی هم با هم دارند).
هر کس در سادهترین کارگاه یا دوره آموزشی مهارت ارتباطی یا مهارت ارائه شرکت کند، حتماً نکات متعددی را در زمینهی گوش دادن شنیده است.
مثلاً احتمالاً برای او در مورد تفاوت شنیدن (Hearing) و گوش دادن (Listening) صحبت کردهاند و توضیح دادهاند که شنیدن، یک بحث کاملاً فیزیولوژیک است و صرفاً به معنای فعال شدن سنسورهای شنوایی ما در اثر امواج صوتی است.
سپس توضیح دادهاند که گوش دادن یک مهارت شناختی (Cognitive) است و عملاً یک فعالیت ذهنی و تحلیلی محسوب میشود.
حتماً این را هم توضیح دادهاند که حرفهای زیادی را میشنویم. اما به حرفهای کمی گوش میدهیم.
شاید هم توصیه کرده باشند که وقتی طرف مقابل صحبت میکند، ارتباط چشمی را حفظ کنید و گاهی مانشانهی تایید، سر خود را تکان دهید.
از سوی دیگر، بحث گوش دادن فعال یا گوش دادن موثر چنان مهم است که نمیتوانیم به هیچ بهانهای، آن را از سرفصلهای درس مهارت ارتباطی حذف کنیم
تمرکز به این معنا که تمام ذهن و انرژی خود را برای دریافت و درک پیامهای کلامی و غیرکلامی طرف مقابل صرف کنیم.
در واقع، بسیاری از توصیههای دیگری هم که در مورد گوش دادن موثر مطرح میشوند، به نوعی به مدیریت توجه و افزایش تمرکز کمک میکنند.
هنگام گوش کردن برای پاسخ دادن آماده نشوید
شاید این توصیه را بتوان یکی از مهمترین توصیههای مربوط به گوش دادن موثر دانست.
ما معمولاً احساس میکنیم که در گفتگو یا مذاکره یا هر نوع ارتباط با دیگران، اگر بعد از صحبت آنها سکوت کنیم و کمی فکر کنیم و سپس پاسخ دهیم، فردی ضعیف یا مذاکرهکنندهای ضعیف یا دوستی غیرهمراه محسوب میشویم.
در حالی که اتفاقاً چنین نیست:
وقتی بعد از صحبت طرف مقابل کمی سکوت میکنیم و سپس حرف میزنیم، او احساس میکند که حرف ارزشمندتری زده و حرفش برای ما هم مهم بوده و ما هم روی حرف او فکر کردهایم.
همچنین، پس از پایان گفتگو، کسی به خاطر نمیآورد که ما بعد از حرفهای او، چقدر سکوت کردهایم و سپس پاسخ دادهایم. تنها پاسخهای ماست که در ذهن مخاطب باقی میماند.